Saturday 25 December 2010

kasih sayang

pd suatu hari di sekolah,
seorang murid bertanya
kpd gurunya yg sedang
mengajar tentang kasih
sayang,
"Cikgu, macam mana nk
cari org yg paling kita
sayang dan biar kasih
sayang tu berkekalan? "
"Ok, sekarang kamu ikut
cakap saya, kamu pergi ke
padang sekolah dan
berjalan di atas padang,
sambil berjalan, kamu cari
rumput yg paling cantik
tanpa menoleh ke
belakang lg, terus berjalan
sampai ke hujung pdg dan
petik rumput yg paling
cantik itu ke kelas"
Si pelajar pun pergi ke
padang dan menurut
segala arahan dari
cikgunya. sekembali nya
ke kelas, dia tidak
memetik satu pun dari
rumput2 di padang, si guru
bertanya:
"Kenapa kamu tidak
memetik satu rumput
pun?"
"Sepanjang saya berjalan
di atas padang, mmg saya
nampak banyak rumput yg
cantik.. tp kan cikgu suruh
saya cari yg paling cantik
tanpa menoleh ke
belakang lagi, tp bila saya
dah sampai ke hujung
padang, saya masih tidak
dapat mencari rumput yg
paling cantik wpn mungkin
di belakang td sy dah
terlepas rumput-rumput
tu..."
si guru menjawab:
"sebenarnya, itulah
jawapannya.. apabila kita
telah berjumpa dgn
seseorang yg kita sayang..
janganlah kita mencari
yang lebih baik dari itu,
kita patut hargai orang
yang berada di depan kita
sebaik-baiknya.. jangan
kita menoleh ke belakang
lg kerana yg berlaku tetap
dah berlaku... semoga
yang berlaku tidak
berulang lagi dan ingatlah
orang yg paling kita
sayang itulah yg paling
cantik dan paling baik
walaupun nak ikutkan
banyak lg yg cantik dan
baik seperti rumput td.....
"
sekian~
khas buat yg tersayang...~
selamat menghayati~
(^_~)Y ♥





No comments:

Post a Comment